wtorek, 5 marca 2013

Tajemniczy błonnik

     Z racji częstych problemów trawiennych i niemożliwości utrzymania stałej wagi nie raz radziłam się znajomych, rodziny co z tym robić. Ba! odwiedziłam nawet lekarza. Jednym z częstszych słów jakie padało w tych rozmowach był błonnik, bo pomoże, bo naturalny. No ok. Tylko zdałam sobie sprawę, iż czym owy błonnik jest to ja tak naprawdę nie wiem. Oświecił mnie jak zwykle wujek google :)
     Dla równie niezorientowanych, błonnik to mieszanka różnorodnych składników pochodzenia roślinnego znajdujących się w żywności. Co najważniejsze, są to składniki, których ludzki układ pokarmowy nie trawi ani nie wchłania. I właśnie dzięki temu błonnik jest nam tak potrzebny, bo jak nic innego robi w jelitach porządek:) Co dokładnie kryje się pod pojęciem błonnik i jakie są to substancje i związki uznaję za wiedzę mało istotną (pomińmy więc skomplikowane nazwy typu pektyny czy celuloza), a skupmy się na co błonnik wpływa i gdzie go znaleźć.
     Do jego podstawowych właściwości zaliczamy:
- usprawnienie pracy układu pokarmowego (pomaga w zaparciach, biegunce, zmniejsza ból towarzyszący hemoroidom)
- pomaga w walce z otyłością, sprzyja redukcji masy ciała, jest swego rodzaju "zapychaczem"
- obniża poziom cholesterolu we krwi (zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę) 
- oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich
- zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 i kamicę pęcherzyku żółciowego.
     Gdzie szukać błonnika? Najwięcej znajdziemy go w nieprzetworzonych produktach zbożowych to jest: niełuskanym ryżu, otrębach zbożowych, pieczywie pełnoziarnistym, kaszach. Oprócz tego bogate w niego są warzywa i owoce, np. jabłka. 
     Warto więc urozmaicić dietę w produkty bogate w błonnik, pamiętając jednak, że z błonnikiem jak z wszystkim - co za dużo to nie zdrowo. A jak nie dieta, to propozycja równie dobra na zdjęciu :)





3 komentarze:

  1. Dzięki błonnikowi udało mi się w końcu schudnąć! Wcześniej nigdy mi się to nie udawało, bo zawsze coś sobie podgryzałam, jednak kiedy przeczytałam, że błonnik może być stosowany jako zapychacz i to zdrowy! od razu zrzuciłam kilka kilo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja stosuję błonnik w nieco innym celu, mianowicie mam problem z utrzymaniem właściwego poziomu cholesterolu. Ale muszę powiedzieć, że odkąd zaczęłam go stosować, skończyły się też moje problemy trawienne i nie mam problemu z utrzymaniem wagi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Błonnik pokarmowy to z pewnością produkt, który warto wyszczególnić przy dobieraniu odpowiedniej diety. Ma on wiele pozytywnych cech, które mogą pomóc w utrzymaniu naszego organizmu we względnie dobrym stanie.

    OdpowiedzUsuń